Et meget hurtigt svinghjul

Da jeg i 2011 læste om Volvos forsøg med at opsamle bremseenergi i en svinghjulsmekanisme der roterer 60.000 omgang i minutter. Var jeg med det samme fascineret af antal omdrejninger. Det slog mig at hvis man byggede en ideel konstruktion med magnet lejer og i vakuum,  og hvad man ellers kunne finde på, så er der ikke langt fra 60.000 omdrejninger i minuttet til 60.000 i sekundet. Og så begynder hastigheden ved den yderste kant af svinghjulet at nærme sig spændene hastigheder. Hvis et svinghjul havde de rette dimensioner kunne man så ikke tillade sig at få hastigheden op i nærheden af lysets med en mekanisk konstruktion. I modsætning til et svinghjul der skal opsamle energi så skal et hjul beregnet til høj hastighed være så let som muligt, jævnfør masseinertimomentet.

Alle mulige eksperimenter der ikke ville blive ødelagt af centrifugalkraften jo kunne udføres. Spørgsmålet er om selve svinghjulet ville kunne holde sammen på sig selv? Men det der sker ved roterende systemer er ikke nødvendigvis at centrifugalkraften er den mest dominerende. Impulsmoment bevarelsen kan vise sig at holde bedre sammen på systemer jo hurtigere de bevæger sig.

Fakta boks i www.nyteknik.se 2.maj 2013
6 kg väger själva svänghjulet av kolfiber. Diametern är 20 cm.
60 kg väger hela svänghjulsenheten, ihopbyggd med koppling och transmission.
60 000 varv per minut är max hastighet.

Reklamer

Om hubertnaur

Særlig interesse i fri og åben adgang til viden
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s