hypet loop

An image released by Tesla Motors, is a sketch of the Hyperloop capsule with passengers onboard. . Billionaire entrepreneur Elon Musk on Monday, Aug. 12, 2013 unveiled a concept for a transport system he says would make the nearly 400-mile trip in half the time it takes an airplane. The "Hyperloop" system would use a large tube with capsules inside that would float on air, traveling at over 700 miles per hour. (AP Photo/Tesla Motors)

An image released by Tesla Motors, is a sketch of the Hyperloop capsule with passengers onboard. . Billionaire entrepreneur Elon Musk on Monday, Aug. 12, 2013 unveiled a concept for a transport system he says would make the nearly 400-mile trip in half the time it takes an airplane. The “Hyperloop” system would use a large tube with capsules inside that would float on air, traveling at over 700 miles per hour. (AP Photo/Tesla Motors)

Tid til at tænke på nye teknologier på transport området? Ihvertfald mener en del førende personer at de tekniske muligheder er tilstede for en transportform i næsten lufttomme rør.

http://news.cnet.com/8301-31322_3-57598213-256/hyperloop-why-cant-we-believe-in-the-big-ideas/

Der er tale om en koncept med en energirigtig transportform, altså el-drevet og 100 procent selvforsynende med drift energi efter opsætning. Dertil er der stillet et ønske om en driftsikker og hurtig og fleksibel transportform. Ideen består i at lave et næsten lufttomt rør, og sende små vogne afsted ved hjælp af magneter. Om dele af denne ide kan det siges at det er tænkt, men ikke afprøvet i civile udtræk. F.eks. kunne der være meget sparet ved at sende fly afsted med en motor placeret på start/landingsbanen. Man kunne sikkert opnå samme sikkerhed og energirigtige og større komfort med små føreløse fly og en høj afsendelses hastighed. Altså hvor flyet er parkeret i en form for vogn der kan accelereres op til små 200 km i timen. Og de så ved egen motorkraft kan komme op i 10 km højde og 800 km i timen.

Opdateret 25. marts 2014: Det eksisterende katapult system på amerikanske hangarskibe og steder med alt for lille startbane, skal opgraderes til et elektrisk der meget ligner det omtalte princip med magneter: http://www.ga.com/emals Udviklingen er tilsyneladende nået så langt at det kan gå til produktion.

Hvis man skal gå lidt mere ind i hyperloop ideen skal man naturligvis se for sig at det dels bliver nødt til at være en slags fly, fordi acceleration og deceleration er så relativ hurtig at folk skal sidde fastspændt og alle former for ting og bagage må være i lukkede bokse ved afgang og ankomst. Ellers vil alt flyve rundt i kabinen. Og fordi der vil være et meget lavt lufttryk i røret så kabinen skal kunne holde et lufttryk på samme måde som en flyvemaskine.

Det vil igen indikere at man skal have en form for personale ombord til at kontrollere at alt er fastspændt.

Det næste er at det er svært at lave et rør der går i en lige linje, det selvom at der kun er ganske få stop, eller måske slet ingen mellemstationer.

Det vil sige at man må antage en form for kurve, og det sammen med forestillingen om en slags katapult railgun afskydelse, vil gøre det vanskeligt at lave lange togsæt. Og uanset er det sikkert nødvendigt at have en form for togsæt-opbygning med fleksible samlinger. Men det vil igen give nogle problemer med en trykkabinen.

Så er der spørgsmålet om opbygningen af røret som jo antageligt ikke skal være cirkelrundt fordi at togvognen skal løftes op vedhjælp af et lufttryk og det er svært at holde styr på i et rundt rum, måske. Men ikke mindst når man tænker på bevægelse gennem selv bløde kurver med høj hastighed, vil kunne føre til en rulning eller i hvertfald en slags ”bølge” bevægelse. Det kan være at det kan kompenseres med store svinghjul der kan fungere som gyroskop der vil understøtte den naturlige tyngdekraft. Røret skal også have en form for sluse system så der ikke slipper for meget luft ind ved stationerne for start og slut.

Opdatering: Det testrør som spaceX har bygget til studerende var rundt, men der var en slags skinner i bunden som kunne bruges til at holde styr på retningen.

Det kan også være at der skal være en slags balancerings mekanisme, så hvis kabinen ikke er helt fyldt så skal passagerer i det mindste sidde balanceret og der skal måske være en slags ballast… om end endelige ikke en væske form.

Så altså sådan beskrevet som en slags fly bare uden larm og lange landingsbaner, så er det jo bare at komme i gang.

Advertisements

Om hubertnaur

Særlig interesse i fri og åben adgang til viden
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s