Håbløse tosserier

hype-cycle-pr

En gang imellem må man bruge dobbelt op i overskriften. Det er når forskere i AI kun tænker på ganske simple Turing-test og kalder det intelligens, eller sammenligner myrer samfund med mennesker alt for direkte og ikke kun i almene termer, eller når til den til konklusion at materiens bevægelse og organisering – kort sagt alt kan beskrives som et samlebånd…

De glemmer at sætte sig virkeligt abstrakte ambitioner, der bør sættes for konkurrencen med menneskelig intelligens f.eks.: Der skal produceres et medrivende film-mesterværk over en bog. Selv for de største filmselskaber har den slags opgaver det med at tage rigtig lang tid og ting skal prøves om og om igen. Det involvere den dybe forståelse af tekst og den dybe forståelse af formidling.

Og nej man skal ikke gøre opgaven umulig, så bogen er skrevet af mennesker og kan godt være filmatiseret før, og publikum er også mennesker og ikke den kunstige intelligens selv. Det virkelige underforstået er nemlig at der ikke findes dette abstraktions niveau hos nogen maskine til nogen tid der vil kunne overkomme denne hurdle at “sætte sig i menneskets sted” at tillægge og overføre egne forestillingen på omgivelserne. Det findes i bøger som mennesker skriver om maskiner som de udstyre med følelser – der rent faktisk vil være fysisk umulige – fordi for mennesker er fantasien nøglen til at begribe virkeligheden.

PS: Ovenstående illustration er fra http://www.gartner.com/newsroom/id/2575515 der forsøger sig med en analyse af hvilke teknologier der er mest hypede og hvor langt de er fra at være udviklede til egentlig salg. At analysen måske ikke sidder er helt i skabet kan man se af at virtual reality skulle være 5 – 10 år ude i fremtiden, men de seneste år er der sket ret meget på den front.

Læs også mit indlæg om tendenser for de kommende års udvikling af PCen.

Advertisements

Om hubertnaur

Særlig interesse i fri og åben adgang til viden
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s