Selvkørende biler kommer, men hvornår bliver et skud fra hoften

JohnnyCabMan skal passe på med at spå… Men her er min analyse i reaktion til ing.dk. Selvom jeg er ret glad for tanken om selvkørende biler, og helst af den slags der svare igen og spørger dumt, og hvor der er batterier i tanken og en flyvende ubåd gemt et eller andet sted under kølerhjelmen, så er jeg blevet mere og mere tilbøjelig til at tænke det er en teknologi der komme lidt senere end lige rundt om hjørnet.

Det er f.eks. den uhyggelige Darpa julekonkurrence for robotter, der var alt andet end imponerende, men det er også det faktum at selve den måde som mennesker sanser verden på, endnu ikke kan gengives. Selvom om en selvkørende bil kørte ind i en kunstig verden opbygget af lutter genkendelige simple geometriske figurer, f.eks lego klodser, med en meget simpel model for adfærd, så ville det input der kommer ind ikke kunne omsættes direkte til en ægte 1:1 3d model.

Sagen er at det er nemmere at køre lige ud og holde en bil på sporet som i de årlige DTU robotbil konkurrencer på en kendt bane, end det er at slippe bilen løs ude på gaden. Og sværhedgraden i opgaveløsning vokser eksponentielt fra parkering til real life. Det er  mere kompliceret, selvom vi mennesker ikke opfatter det på den måde. Det nemmeste for os er jo det vi tager for givet, at vi ser de andre trafikanter i øjnene og dermed lynhurtigt udveksler den viden der skal til for at den ene holder til bage og den anden køre frem. Men vi behøver ikke engang at se på schauføren direkte for at genkende en opførsel i bestemte situationer. Når de blå lys blinker prøver folk som regel at give plads og køre ind til siden og holde tilbage for grønt. Den adfærd som en forsker havde set ved selvkørende robotter på et sygehus var den komplet modsatte, robotten ville bare køre frem og ænsede ikke sine omgivelser, hvilket fik alle mennesker i dens kørebane til at ændre deres adfærd af hensyn til den “blinde og dumme” robot. På samme måde som var det et udrykningskøretøj der kom buldrende hen af gangen. Det er det gensidige hensyn der kendertegner de gode billister og da man ikke kan aflæse en selvkørende bil, er det omgivelserne der ændre adfærd. (hvis de da kan spotte den)

Derfor er udsigten til selvkørende biler ikke en lineær udviklingen, men en opgave hvor hvert enkelt skridt vil føles tungere og tungere samtidig med at målet fjerner sig.

Til sidst vil det lykkedes i et eller andet omfang, men jeg tror mere på de automatiske systemer der styre en traktor rundt på marken eller de der køre på helt lukkende og kontrollerede områder. Metroen i København tæller ikke med, da det dybest set er et transportbånd.

Det kommer også an på om man kan se for sig hvornår den datahastighed vi kender idag bliver væsentligt forbedret. For det er ikke muligt at fjernstyre biler i live trafik, selv en tiendel sekund kan betyde forskel på liv eller død, og når man tænker på at selvom man faktisk sad i bilen der skulle “fjernstyres” og kun havde adgang til input fra kameraer og sensore monteret på ydersiden, så ville man ikke turde køre særlig hurtigt fordi der også her er en forsinkelse i data – som det er idag.

Opdatering 21. juli: En af de mere mærkelige måder at samle data ind på er at spørge en kreds hvad de tror… Wired skriver

By 2030, most new cars will be made without rearview mirrors, horns, or emergency brakes. By 2035, they won’t have steering wheels or acceleration and brake pedals. They won’t need any of these things because they will be driving themselves.

That’s the takeaway from a new study by the Institute of Electronics and Engineers (IEEE).

opdatering fra Sonne ein dinge http://www.dr.dk/nyheder/viden/tech/om-10-aar-er-privatbiler-passe

opdatering 3. april 2015: DELPHI har demonstreret deres teknologi ved at køre fra kyst til kyst i en selvkørende bil. http://www.wired.com/2015/04/delphi-autonomous-car-cross-country/

http://techcrunch.com/2015/03/17/elon-musk-says-tesla-will-be-the-leader-in-autonomous-cars/

http://www.nbcnews.com/business/autos/worlds-first-autonomous-truck-goes-operation-n354511 Verdens første autonome lastbil

Opdatering den 18. april: Google vil løse opgaven indenfor de kommende fem år… http://www.wired.com/2015/05/google-wants-eliminate-human-driving-5-years/

Opdatering 15. oktober 2015: Autonome biler, altså transport fra start til slut vil være klar i løbet af tre til fire år, gentager Tesla idag, mens den juridiske del antageligt ikke vil være klar før flere år senere . https://youtu.be/73_Qjez1MbI

 

Opdatering 3. februar 2017. Nu rapport: I 2030 regner vejdirektoratet med, at de første fuldautomatiserede niveau 5-biler rammer markedet. De kræver ikke længere en bilist i bilen, som dermed kan leveres uden rat og speeder. https://ing.dk/artikel/forst-2065-erobrer-selvkorende-biler-danske-veje-193125

Det er med de seneste udmeldinger fra Tesla inc. så en smule eller omkring 10 år forbi realiteterne. Og dernæst er det naturligvis rigtigt at det er op til en kombination af lovgivning og tilretning af veje, og producenter af bilerne og GPS systemer, hvor hurtigt det skal implementeres. Men det kan sagtens ske over en meget kort periode hvis lovgivningen tilskynder det. Tænk bare hvis det blev forbudt at køre lastbil i Danmark.

Reklamer

Om hubertnaur

Særlig interesse i fri og åben adgang til viden
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s