Endnu en mystisk kriminalsag omkring et styrt

tresureplanet

Det er år med usædvanlige og dramatiske flyulykker, og om der er tale om ulykker eller kriminalsager står helt åbent. Det seneste flystyrt med en ret ung – 27 år – og tilsyneladende rask person ved styrepinden, giver til gengæld en masse tankestof til autopilot spørgsmålet for ikke at tale om hvad man kan gøre for at kompensere for mennesker der i den ene eller anden situation skulle stå med ansvaret for en sikker landing på Månen eller Mars og så kommer til at låse sig ude af cockpittet.

Den 24. marts 2015 tirsdag formiddag styrtede et Airbus A320 ned i Alperne i det sydlige Frankrig, flyet blev fløjet af Germanwings (Lufthansa) og havde kode 4U 9225. Hvem der var ejer af flyet eller hvordan forsikringsforhold var, eller andre tekniske detaljer er ikke klart – endnu.

Fra den franske efterforskningen er der hurtigt kommet nogle nøje afmålte portioner af information, (pilotforeningen har protesteret over at man ikke følger den aftalte procedure og efterforskningen har lækket dele af materialet endnu inden at der har været en analyse) og der allerede konstrueret en syndebuk. Den unge 2. pilot der skulle holde styretøjet i fem minutter mens kaptajnen var undskyldt på toilettet.
Men skal man tage informationer efterforskningen for pålydende, er der altså intet der kan give et fældende bevis for at det var piloten der bevidst fløj ned i et bjerg. Og under alle omstændigheder er der aldrig ét simpelt svar på en hændelse, men gerne et komplekst bestående af en syg arbejdskultur og politiske regler pga. frygt for terror og tilfældige sammentræf.

Hvad der står klart er at alle de mekanismer som der er sat i værk som beskyttelse mod highjacks ikke har beskyttet disse passagerer. Skal man beskytte et fly 100 procent så er fremtiden 100 procent autopilot, og det burde hurtigt kunne indfases gradvist, og så skal det ikke kunne lade sig gøre for besætningen at overtage styringen af flyet, men mindre der er total strømsvigt og det skal svæves ned. Og så skal der være en automatisk nød procedure der giver passagerer og andre besætningsmedlemmer mulighed for at kontakte kontroltårn og forlade flyet mv..

I rummet har de semiautonome fartøjer fået fat i det meste af efterforskningen af solsystemet, men der spekuleres kraftigt i at der burde sende mennesker afsted, mest af hensyn til at det er mennesker der skal betale for rumfartsprogrammer uanset typen af teknologi. – den enden har man netop påbegyndt et eksperiment men et tvillingepar hvor den ene skal bo på iss i et år. Men det kan forudsiges at det ikke vil være muligt at sende mange mennesker 100 procent sikkert afsted længere væk, der er simpelthen ikke noget der i rumfart er 100 procent sikkert fordi det handler om udforskningen af det ukendte.

http://www.wired.com/2015/03/soon-humans-will-follow-robots-deep-space/

Opdatering: ing.dk dk har en lille opsamling af flyulykker der skyldes pilotfejl og en smart teknisk løsning der overtager kontrol med flyet hvis det er på vej ind i en kollision http://ing.dk/artikel/er-tiden-inde-til-tage-styrepinden-fra-piloterne-175139

Advertisements

Om hubertnaur

Særlig interesse i fri og åben adgang til viden
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s