The Terminator

TERMINATOR, Michael Biehn, Linda Hamilton, 1984

TERMINATOR, Michael Biehn, Linda Hamilton, 1984

Alan Taylor er en amerikansk instruktør der er dybt forankret i tv serier. Jeg gik derfor ind til hans nye Terminator med en underlig fornemmelse, og forventede det værste.

Jeg så i sin tid filmen Terminator 2 rigtig mange gange og synes stadig det nok er den bedste film i den genre jeg kan komme i tanke om, og den fungere fantastisk godt som fortsættelse af The Terminator med Arnold Schwarzenegger som super skurk.

I den nye er der antaster til en god historie, men det er virkelig svært at være neutral når man kender de oprindelige film. Og skuespillerne i den nye er hårdt pumpede drenge og piger der i mine øjne totalt blegner i forhold til de gamle film. Samspil mellem Arnold og Emilia Clarke fungere dog overraskende fint, men jeg følger ikke med i serier og havde ikke set hende før som andet end pinup på forsiden af damebladene.

Det jeg synes der fungere godt i plot var at man forsøgte at tage konsekvensen af tidsrejse vrøvlet og istedet for at sende en maskine tilbage for at myrde en potentiel kommende oprørsleder og dermed netop sikre at han blev en oprørsleder, sender man en maskine tilbage for at bygge netop skynet… Meget mere smart tænkt. Og så er der en masse løse tråde man bare må leve med, jeg nævner i flæng:

Der er sendt en robot tilbage for at rede Sarah Connor som lille, og det forbliver en hemmelighed hvem der har sendt den. Og så bliver hun i hemmelighed opdraget af maskinen og de står klar i 1984 til at stoppe den første terminator endnu inden den når at få tøj på…. Men som om det ikke var nok er der endnu en terminator der venter på Kyle Reese i den mørke gyde, og det er for at slå ham ihjel? De er tilsyneladende den samme der forsøgte at myrde Sarah som lille, men hvornår i fremtiden den oprindeligt kom fra ved man heller ikke. Og netop situationen i fremtiden omkring tidsmaskinen og hvem der ved hvad og hvem der bliver sendt tilbage er meningsløs. Mens John Connor siger farvel til Kyle kan han tilsyneladende ikke huske at der bliver sendt flere tilbage og han omprogrammere en terminator og sender efter? Det er mærkeligt og måske et hint, måske bare absurd.

Godt forberedt når man altså at stoppe hele handlingen i 1984 filmen før den kommer igang, og det der så sker er at hovedpersonerne rejser frem i tiden til nutiden 2017 og helt undgår at komme ind på handlingen i 1991 terminator 2. Det er altså her at kæden hopper af: Sarah og Kyle når ikke at blive kærester i 1984 og så dukker deres fortabte søn alligevel op ud af det blå da de ankommer i 2017? Altså hvad er pointen med tidsrejser hvis de ikke ændre fremtiden?

Ud over at historien altså halter “en smule” selv indenfor sine egne skøre rammer, så er det også trist at den ikke er instrueret bedre med flere små antydninger, i stedet satses store armbevægelser og benhårdt på at være et aktion brag. Og den del fungere sådan set rigtig fint, men det gjorde det også i Terminator 3, og den havde en rigtig dårlig historie men bedre skuespillere.

Det jeg godt kunne lide ved de to oprindelige film, er relationen mellem robot og menneskene og hvordan det transformere sig, og inden i er der også et slags tidsbillede på samfundet og hvordan de svage bliver de stærke; kvinder og børn reder dagen. For mig binder de to film en fantastisk fin sløjfe og har en slags fredeligt naivt håb til fremtiden i slutningen, og man havde  ikke behøvet at lave yderligere film i samme rille.

Jeg var dog ikke så irriteret at jeg ikke vil anbefale andre at se filmen – Arnold og Emilia reder den hjem, men det er ikke meget Science. Computere af idag er stadig et betydeligt stykke fra at kunne “tænke” og der er selv for de største maskiner problemer med at udvikle hurtige cloud løsninger, osv.. MEN helt sikkert vil det være sjovt at se på sagen igen om fem seks år. Det er som om at gennembruddet står for døren.

Emilia Clarke, Arnold Schwarzenegger och Jai Courtney i ”Terminator Genisys”. Photo credit: Melinda Sue Gordon

Emilia Clarke, Arnold Schwarzenegger og Jai Courtney i ”Terminator Genisys”. Photo credit: Melinda Sue Gordon

Reklamer

Om hubertnaur

Særlig interesse i fri og åben adgang til viden
Dette indlæg blev udgivet i AI kunstig inteligens, Film og tagget . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s