#TheMartian rumfilm med #RidleyScott uden monstre

attends the 53rd New York Film Festival - "The Martian" Premiere - Red Carpet at Alice Tully Hall on September 27, 2015 in New York City.

attends the 53rd New York Film Festival – “The Martian” Premiere – Red Carpet at Alice Tully Hall on September 27, 2015 in New York City.

Filmatiseringen af den lille Sci-Fi bog om en astronaut der efterlades på Mars efter et uheld, og må klare sig igennem med snilde og efterhånden mere og mere hjælp hjemmefra, er blevet en spændende familievenlig film. Der er masser at tale om og masser direkte henvendt til børn i de lidt ældre skoleårgange.

Det faktisk lidt som en Disnye film i den spændene ende. Når det så er sagt så siger billedet her af kate Mare, en af den 6 skuespillerne der spiller astronauter, det hele. De synes selv det har været sjov at lave en film der skulle forestille at være virkelighed i den nære fremtid om 10 – 20 år. Og den begejstring synes jeg godt man kan mærke. Alt super godt lavet og med dygtige om end lidt tuttenuttet nydelige skuespillere. Og beskrivelsen af NASA internt er en genkendelig – har de selv udtalt.

For mit eget vedkommende skød filmen dog en smule ved siden af. mestendels fordi jeg har set tons af film og læst et par enkelte bøger. Og jeg er overbevist om at der ikke kommer til at blive sendt folk til Mars før der er en grund til det. Og det vil sige at der allerede findes base der er udbygget og hvor alverdens test der kan udføres af maskiner er klaret. Og der er udbygget med satellitter til GPS og Internet telefoni så man uanset hvor man står kan tale internt på planeten og dertil sende tekstbesked, eller voicemail hjem til Jorden. (Internet strukturen til hele solsystemet er måske endnu ikke på plads i teorien, men der er folk der har tænkt nøje over det) Kort sagt der vil helt sikkert være kommunikations udstyr på plads før nogen bliver sendt afsted.

Så derfor blev filmen for mig som en slags Robinson Kruse løsrevet fra virkeligheden, eller måske snarere Jules Verne Den hemmelighedsfulde ø, dertil er filmen relativt lang og derfor en smule kedelig.
Alle problemstillinger der går galt i filmen handler lidt om lufttryk, og der ved jeg ikke mere efter filmen end før. Jeg har en fornemmelse af at det er en smule overdrevet hele vejen igennem. Fred med det.

Og det er snedigt fundet på at sætte enerverende musik på som lydspor fra en fjern fjern fortid, der ikke kan andet end bibringe desperation og nostalgi og hjemve. Jeg havde det på sammen måde mens jeg sad i biffen. PS der er ingen grund til at den er i 3D.

Kort sagt gå ind og se den hvis du har familien med, der er spænding nok til at ikke nørder vil synes den er sjov tror jeg. Og der er antydning af ét kys, så selv romantikere kan se frem til et eller andet.

Jeg forstår egentlig ikke hvad al den kyskhed skal gøre godt for i rummet, ville det ikke få tiden til at gå lidt hurtigere hvis det var lidt afslappet seksuelt. Med mindre en af de andre havde hang til at bedøve folk før sex, Dr. Cosby skal altså ikke med. Men altså jeg kan godt se at det ikke dur på film, men altså i virkeligheden ville det vel ikke være et problem.

Og så er der underligt at der ingen computer udvikling er filmen i forhold til nutiden for en Sci-Fi, og det stadig Gopro og sony action der er state of the art. Det er selvfølgelig ok at gøre det meget nutidigt, og den slags film er jo lavet over en lang periode så det var måske det mest moderne man kunne få.

Filmen levede op til mine ret lave forventninger, og jeg er nu mere overbevist end nogen sinde før. Det er pt. åndssvagt at sende mennesker til Mars, og rasende dyrt og unødvendigt for det videnskabelige mål. Brug ikke en femører på kolonisering før alle her på Jorden har tag over hovedet.

se også http://www.wired.com/2015/08/wildly-detailed-100-year-plan-getting-humans-mars/

Fint interview med forfatteren https://youtu.be/5SemyzKgaUU

Syret doku podcast på Politiken: http://politiken.dk/livetpaamars/

Blog om naturbeskyttelse på Mars: http://videnskab.dk/blog/vand-pa-mars-giver-rumfarten-problemer

Om hubertnaur

Særlig interesse i fri og åben adgang til viden
Dette indlæg blev udgivet i Film og tagget . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

