Google deep comercial thinking

IMG_7062En meget omtalt kappestrid mellem en computer og et menneske i spillet GO, faldt ud til computerens fordel. Den vandt overbevisende fire ud af fem spil.

http://www.wired.com/2016/03/googles-ai-wins-fifth-final-game-go-genius-lee-sedol/

Hvert spil tager omkring fire timer og er ret så slidsomt for den menneskelige part, der var dog tilladt en pause.

Selve den videnskabelige afgørelse er det jo ikke, men det er det tætteste på man kommer, og somregel vil det i praksis betyde at et computerprogram, der køre på en computer af ukendt størrelse i en af Googles gigantiske bygninger kan slå en person. Ing.dk beskriver at det var en maskine med mere end 2000 processorer.

Det er ikke kun regnekraft, men programmeringsdelen der var snedig da man opgav at lære programørerne GO på Master niveau og istedet lod man computeren spille mod sig selv i en længere periode. Det var ikke muligt for den menneskelige spiller at få adgang til disse data, men det viste sig at han blot behøvede t spille mod computeren i et par eget tætte kampe og så vandt han over den. I den efterfølgende revanche hvor computeren fik lov at trække først, så vandt den et meget tæt spil.

Det er altså ikke sikkert at Google ville have vundet hvis det have været over 10 spil. Uanset så er selve sejren en markering af at det er lykkedes at erobre endnu et lille bitte hjørne. Om det så står mere eller mindre lige de kommende år, så vil computeren gradvist blive endnu bedre.

Og samtidig vil den bygning som huser computeren blive mindre og mindre og tilsidst overflødig. Det er udviklingen vi ser indenfor alle brancher. En tysk studenter konference i februar giver en udmærket status men vær beredt på en bunke dumt og simplistisk hvis du begiver dig igennem videobunken.

Men som man bemærker på wired.com så er det også en historie der viser at mennesket i høj grad udvikler sig sammen med nybrud i videnskab og maskiner og værktøj. Menneskes evne til at tænke på et højere videnskabeligt eller teknisk eller samfundsmæssigt niveau kan ikke undervurderes.

Et synspunkt der også deles af Danko Nikolic. Han er dog også selv vanskelig at tage helt alvorligt mest pga. han minder mig om parodien på dr. strangelove.

Jeg er dog en smule uimponeret af det hele, dels forstår jeg ikke rigtig spillet GO, og dels er der langt mere presserende opgaver der vel ikke engang kræver at man kalder det kunstig “intelligens”.

Jeg har f.eks. glædet mig til den mobil app, der ville kunne slå planter op ud fra et billede og en elektronisk guide der lader der tage flere billede og beskrive hvad der skal kigges efter med form og farver og stoflighed af blade for at artsbestemme og sygdomsbestemme osv…

Samtidig med at det kan fungere på en app, og regne ud at forholde sig til tid på året, tid på dagen, en meteorologisk reference, og en forståelse af jordbundsforhold og kort sagt detaljer i så rigelig mængde at den vil kunne svare på alle de spørgsmål man måtte have når man står i problemer til halsen et sted i Somalia eller andre steder på planeten og bare gerne vil overleve. Altså hvornår tager wiki det næste store skridt og bliver mere end et leksikon for tegneseriehelte.

Supplerende link:
http://videnskab.dk/teknologi/google-computers-triumf-er-et-lille-skridt-mod-store-samfundsomvaeltninger

http://www.wired.com/2016/03/doug-lenat-artificial-intelligence-common-sense-engine/

http://ing.dk/artikel/sa-er-der-smart-til-alle-183161

http://www.dr.dk/radio/ondemand/p1/harddisken-byen-far-en-digital-tvilling#!/

Podcast: Når vi taler om robot

http://www.businessinsider.com/mark-zuckerberg-interview-with-axel-springer-ceo-mathias-doepfner-2016-2?IR=T

http://gizmodo.com/why-it-matters-that-human-poker-pros-are-getting-trounc-1791565551

Et program der selv kan programmere eller rettere kombinere eksisterende kode stumper: https://www.newscientist.com/article/mg23331144-500-ai-learns-to-write-its-own-code-by-stealing-from-other-programs/

Den seneste landvinding i AI poker game omtalt som en maskine der har lært sig selv spillet, og dernæst ved hjælp af en række teknikker kan forbedre sig selv mens den spiller. https://www.wired.com/2017/02/libratus/

Advertisements

Om hubertnaur

Særlig interesse i fri og åben adgang til viden
Dette indlæg blev udgivet i AI kunstig inteligens og tagget . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s