Tesla Motors præsenterer deres Master Plan v. 2 ambitioner for de kommende 10 år

models_powerwallTesla Motors åbner for lidt af deres planer for fremtiden:
– Tilbyde Solceller og batteri sammen med køb af bil.
– Udvikle deres fabrik. Det bliver i produktionsledet at konkurrencen står.
– Udvide med nye typer af Køretøjer.
– Udvikle fuld autonomi.
– udvikle “Tesla Fleet” en delebilordning hvor bilerne fungere som taxikørsel.

https://www.tesla.com/en_DK/blog/master-plan-part-deux

Der var hverken flyvemaskiner, skibe eller knallerter eller andre overraskelser i planen.

Model 3 vil ikke få en lillebror, så der vil nok ikke komme el-biler under 200.000,- kr.  fra Tesla. De har istedet flere andre modeller i tankerne: en mere kompakt SUV og en pickup truck.

Ud over personbiler har de planer om at bygge en lastbil og en bus. Det er lidt uklart om de tænker at disse køretøjer vil blive født med fuld autonomi.

“In addition to consumer vehicles, there are two other types of electric vehicle needed: heavy-duty trucks and high passenger-density urban transport. Both are in the early stages of development at Tesla and should be ready for unveiling next year. We believe the Tesla Semi will deliver a substantial reduction in the cost of cargo transport, while increasing safety and making it really fun to operate.

With the advent of autonomy, it will probably make sense to shrink the size of buses and transition the role of bus driver to that of fleet manager. Traffic congestion would improve due to increased passenger areal density by eliminating the center aisle and putting seats where there are currently entryways, and matching acceleration and braking to other vehicles, thus avoiding the inertial impedance to smooth traffic flow of traditional heavy buses. It would also take people all the way to their destination. Fixed summon buttons at existing bus stops would serve those who don’t have a phone. Design accommodates wheelchairs, strollers and bikes.”

De tænker at det vil være nødvendigt at deres biler samlet har kørt 10 mia. km førend der kan opnås tilladelse til fuld autonomi fra myndighederne. (Pt køre Tesla biler allerede 0,05 procent af det mål om dagen). Hvilket altså er svært at omsætte i år … men med udsigt til Model 3 som må antages at være født med den nødvendige hardware vil det sikkert tage omkring 3 år at få samlet erfaringen sammen. Så jeg skyder på 2021 og derfra en myndighedsproces der kan vare lidt forskelligt i forskellige lande.

Altså ca. 5 år ude i fremtiden 🙂

Her i Danmark er der jo stadig lang vej til at der bliver opsat ladestationer ved de mange almindelige højhuse i sociale boligkvarterer. Det vil være vigtigt at man ikke venter på krav fra myndighederne men går i gang i de for forskellige boligforeninger med at finde ud af hvordan det skal ske.

Se også wired

Opdatering: I sidste uge af juli 2016 havde Giga batterifabrik besøg af presse og andre gæster.Der er sikkert flere der har video og omtale her er en omtale hos “electreck.co

Tesla Model 3: Elon Musk sees the vehicle generating ~$20 billion in revenue with 25% gross margin (TSLA)

Og her en cleantechnica opsamling.

http://wccftech.com/tesla-autopilot-future/

This Is the Enormous Gigafactory, Where Tesla Will Build Its Future

Reklamer

Om hubertnaur

Særlig interesse i fri og åben adgang til viden
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized og tagget . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s