Burning Man #SpaceX

imgl1084Burning Man seemed to take a step back into the normal abnormal this year. There was a lot of work to do even as the gates opened, but people got to see just how hard it is to pull off this thing. It’s not Disneyland. You don’t punch your ticket and start going on all the rides. You have to build them first.

Every art project begins its life on the playa with a handful of people staring at drawings and putting tape measures in the dust. It’s a terrifying, exhilarating moment for something so fundamentally mundane.

http://journal.burningman.org/2016/09/black-rock-city/building-brc/from-dust-to-dust/

Men der ventes på nyt fra SpaceX kan man ligeså fint vende blikket mod dagligdagens almindelige trummerum. De er tilsyneladende ikke klar til at frikende raketten, eller til at give et estimat af hvor lang tids undersøgelserne og genopbygningen af raketrampen vil tage.

Der er flere bud, men de svinger fra et halvt til et helt år for at genopbygge en raketrampe? Jeg troede det er noget der burde kunne klares på tre måneder. Men jeg har ikke forstand på det.

Selve undersøgelsen og konklusionen tog sidste gange omkring en måned og derfra ca. fire måneder at udbedre og forstå helt ind i organisationen. Til gengæld brugte man samtidig tiden på at opgradere første trin.

De seneste analyser gør gældende at der er alternative opsendelses ramper der allerede er i drift, og nogle helt nye der er under konstruktion. Så alt andet lige burde det maks være et halvt års pause.

En interessant gennemgang af alle historiske tilfælde af raketulykker viser at der er en god evne til at rette denne typer fejl så de ikke gentager sig, og at det teoretisk kan være en forhold som har ulmet, og ville være sket uanset om raketten stadig var i hangaren. Eller det kan være et sammentræf af inkompatible stoffer. Et eller andet der går i reaktion med ilt. Eller det kan have været en af disse kombinationssammentræf som det ofte er, altså f.eks. at en fejl i et stykke elektronik gør at det reagere uhensigtsmæssigt ved frekvensudfald i strømforsyningen, og fryser så eventuelle målinger går tabt og alarmer også går tabt. Hvilket kun er det der leder op til katastrofen fordi f.eks. påfyldnings indikatorer eller sikkerhedsventil indikatorer ikke giver de rigtige værdier eller der er kommunikations forsinkelser pga. dataoverload fra en fejlbehæftet enhed. Eller at redundancy systemerne ikke eksisterer på de mere simple påfyldnings opperationer fordi de er betragtet som sikre. Langt de fleste sikkerheds systemer kommer først på plads når der har været en ulykke med de eksisterende… Jeg kan huske en ulykke med påfyldning af forskellige syre på et anlæg, hvor man ved en fejl kunne hælde saltsyre og salpetersyre sammen, fordi det var samme basale sammenkobling. Altså man opdagede ikke denne fejlkonstruktion før der skete et uheld.

Debat: http://spacenews.com/analysis-disaster-on-the-launchpad-implications-for-spacex-and-the-industry/

Debat 2: http://spacenews.com/op-ed-despite-spacex-setback-future-of-private-space-exploration-is-bright/

Der er andre ramper skriver spaceflightnow.

img_0974

OPDATERING: 9. september en uge efter

Elon Musk: It’s been a little crazy lately
Still working on the Falcon fireball investigation. Turning out to be the most difficult and complex failure we have ever had in 14 years.
Important to note that this happened during a routine filling operation. Engines were not on and there was no apparent heat source.
Support & advice from @NASA, @FAA, @AFPAA & others much appreciated. Please email any recordings of the event to report@spacex.com.
Particularly trying to understand the quieter bang sound a few seconds before the fireball goes off. May come from rocket or something else.

AJ: there are some videos on YouTube claiming something hit the rocket. Any reality there?

EM: We have not ruled that out.

SpaceX: If you have audio, photos or videos of our anomaly last week, please send to report@spacex.com. Material may be useful for investigation.

MS: that sound at :54 sounds like a metal joint popping under stress. e.g. weld failing on strut, welded seam bursting, etc.

EM: Most likely true, but we can’t yet find it on any vehicle sensors.

Altså for at opsummere dagens nye informationer:
Det er ikke muligt at forstå lydene på den indtil videre eneste optagelse af eksplosionen fra veteran film organisationen Veterans Space Report Inc.. Det er mærkeligt at de overhovedet filmede. Og derefter ikke har lavet en fuldstændig beskrivelse af udstyr og placering og interview med den eller de personer der havde stillet udstyret op. Det er disse mennesker der tilsyneladende er veteraner fra krig der har et handicap, der ved hvad de forskellige lyde på optagelsen kan være. De begyndte deres små film omkring okt. 2014, og har tilsyneladende kun amatørgrej.
Derefter må vi glæde os til at se andre optagelser fra så lang en periode forud som muligt.Det næste er at man må vise på et kort hvor kamera er placeret, så man kan triangulere og rekonstruere hvad for et lydbillede der er. Der er flere underlige små knald i baggrunden i de minutter der er frigivet, som jo altså kan være harmløst eller som kan have betydning.

Indtil da.

This man should not have been involved in the test…

tltmhko

https://www.ycombinator.com/future/elon/

Advertisements

Om hubertnaur

Særlig interesse i fri og åben adgang til viden
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized og tagget . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s