Drømme om autonome skibe

Rolls-Royce presents a vision of a future land-based control centre in which a small crew of 7 to 14 people monitor and control a fleet of remote controlled and autonomous vessels across the world. The crew uses interactive smart screens, voice recognition systems, holograms and surveillance drones to monitor what is happening both on board and around the ship.

Der er meget store drømme i skibsbranchen når der kommer til autonomi. Men denne video fra RR viser også at der er langt fra at kunne producerer et skib der selv kan sejle, det kan langt de fleste skibe jo allerede idag (De bryder sig bare ikke om ubekendte som isbjerge og containere og pirater og ekstrem vejr mm..). Og så til at tænke hvordan man skal holde styr på skibene.

F.eks. er der i vist brug af droner der kan sende deres optagelser live tilbage til et hovedkontor, og modtage et styringssignal fra operatørens øjne om hvor der skal fokuseres. Dette er ikke muligt i dag. Den tid som det tager for et video signal at nå fra skibet og op til en satellit og frem til dette kontrolkontor vil give et forsinket signal og når der så skal sendes et signal tilbage hvorhen dronen skal fokuserer kamera vil den allerede være forbi.

Det næste er at der kun er nogen dækning til den type kommunikation, det vil kræve en meget voldsom opgradering af kommunikations satellitter.

I kontrol tårnet er alt stemmestyret, og det er heller ikke muligt, og der er desuden hologrammer, og det er heller ikke muligt. I hvert fald ikke uden en brille teknologi som Microsoft lens.

Så kommer vi til det som en sådan gruppe i et kontroltårn skal lave. Der vises en eller anden situation hvor der skal kigges en motordel, og i dette tilfælde skal maskinmesteren lyttet til en optagelse af motoren… og skal rode med at skille den ad på den virtuelle grafiske visning. Det er netop her at kunstig intelligens burde kommer ind og er meget bedre, og samtidig behøver men ikke et uplink til en eller anden betjentstue. Det kan installeres ude på skibene og de kan selvdiagnostisere.

På den anden side vil der i lang tid frem, blive brug for at der er en lille besætning med på skibene til at sikre lasten mod uautoriseret adgang, og til at holde øje med alarmer og smøre diverse spil, skifte filtre mm. En del småt vedligehold kan ligegodt foregå under sejlads, så spares der tid i havnen.

Disse digitale drømme senarier er i første omgang kun noget der kommer til de største og rigeste virksomheder (og spacex). Det jeg har set af moderne teknik og styringssystemer er ikke et klap bedre end i 80erne eller 90erne, det er kun den grafiske brugerflade der er bedre, mens kvaliteten og ikke mindst intelligensen stadig halter.

Opdatering: norsk plan om automatisk havneanlæg og førerløst skib: https://arstechnica.com/information-technology/2017/07/crewless-electric-cargo-ships-may-be-on-the-horizon-in-norway/

Anbefaling:

Wired er igang med en ny serie om computeren fra begyndelsen og frem til den selvkørende maskine.

Reklamer

Om hubertnaur

Særlig interesse i fri og åben adgang til viden
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s