Første Tesla #Model3 ruller fra samlebåndet og kan snart køre helt selv

Den første udgave af Tesla familiebilen rullede lørdag ud fra samlebåndet, det er en ny type af samlebåndsproduktion, så der går endnu nogle måneder før det er oppe i tempo, men i løbet af det første år forventes det at der er produceret mere end 100.000 biler. Den antages at ramme det danske marked en gang til næste år, og prisen er endnu ukendt. Og stort set heller ingen andre el-biler i en den størrelse og prisklasse er at finde på det danske marked endnu. Så der er ikke et sammenligningsgrundlag. Den amerikanske pris er 35.000 USD, svarende til 233.345 kr. Jeg tænker dog at den kommer op over 350.000 i Danmark. Det tætteste man kommer en sammenlignelig pris er den amerikanske Opel Ampera-e der kan bestilles i Norge til 350.000 Norske kr., Svarende til 276.535 danske, de danske priser vil dog blive højere pga. afgifter. Opel Ampera-e kommer til salg i Danmark i begyndelsen af 2018.

The Verge Alt hvad der er værd at vide om Model 3.

Teknisk ugeblad i Norge afslører olie-lobbyist-gruppe bag ved falske angreb på El-biler.

Men det er kun på de umiddelbare specifikationer hvor Model 3 og Ampera-e er sammenlignelige, Teslaen kommer nemlig med indbygget teknologi til at blive 100 procent selvkørende efterhånden som softwaren bliver opdateret, hvis man vælger at tilkøbe det. Inden 2020 vil over en halv mio. biler køre rundt med den teknologi i verden, og derfra forudses det den selvkørende teknologi er blevet bagt færdig og bilerne får lov til at køre rundt helt selv uden passagerer. Det er på dette tidspunkt at man begynder at sende sin bil ud på ærinder uden man selv er med. Og stor set al almindelig bus og taxikørsel vil blive førerløs.

Naturligvis er der stadig nogen – som f.eks. journalisterne på ing.dk – der tror at kørsel handler om moral og etik, og der er svært at lære en bil. Men det handler om færdselslovgivning og det er straks mere lige ud af landevejen. En nylige undersøgelse af menneskers stillingtagen i moralske dilemmaer opfundet til at teste hvordan samfundsnormerne stiller sig, viste meget tydeligt at der ingen overraskelser er.

Altså er en ulykke under opsejling, hvad skal man så gøre i ditten eller datten situation. (Det er den Israelske vej ud af alle former for lovgivning at smide fakta overbord og stille dilemma spørgsmål i stedet. Altså hvad nu hvis denne person vi har fanget er terrorist og vi kan rede verden på to minutter, er moderat fysisk pres så ikke i orden???) Og den tilgang med tusindvis af variationer kom altså frem til: at stillet overfor om man skal køre over en papkasse eller en porcelænsvase, så skal man køre over papkassen… Og skal man vælge mellem en ting eller et højerestående dyr så skal man køre over tingen, baseret på den forhåndenværende viden om dyrets og tingens værdi. Og skal man vælge mellem et menneske eller en ting eller et dyr, skal skal man frede mennesket. Og skal man vælge mellem to mennesker så skal man spare kvinder og børn, og skal man vælge mellem en gruppe og et individ skal man spare gruppen.

Altså det er i sit udgangspunkt komplet tankespind, den slags værdikalkuler har det med at skifte over tid, hvor en hest måske var mere værd end kvinder og børn for få årtier siden, vil folk i dag måske vil dø for deres telefon.

Den kapitalistiske moral er jo ikke andet end varetænkning. Variation i Nutidsmenneskets moral og etik i dilemmaer vil så være en afspejling af den måde som den type test er stillet op og formuleret på. Altså den bias som et konkret menneske i situationen kommer med.

Virkeligheden er den test som man bør benytte når det kommer til selvkørende køretøjer.

Der vil ikke være abstrakte dilemmaer, men en vej der er kendt, og derfra kan bilen så aldrig nogensinde få et problem, med mindre der faldet en meteor ud af himlen eller jorden åbner sig. Der er simpelthen ikke i praksis nogen typer af tekniske hændelser eller udefra kommende tildragelser i trafikken, hvor man har brug for dilemma tænkning. I stedet har man brug for lovgivning, og den lovgivning er helt klar: der må ikke køres ind i nogen eller noget.

Opdatering: Skal en selvkørende bil kunne høre et udrykningskøretøj.

Opdatering: hvordan man skal huske at afpasse maskinens “opførsel” så man kan aflæse dens intentioner uden at læse mere intelligens ind i maskinen end den rent faktisk har.

Reklamer

Om hubertnaur

Særlig interesse i fri og åben adgang til viden
Dette indlæg blev udgivet i AI kunstig inteligens, Videnskab og metode og tagget . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s