#QuantumBreathing og tanker i Virtual Reality

Kunstneren Libby Heaney under udviklingen af forestillingen

Hvis man gerne vil se moderne kunst på et lille galleri i Århus, skal man helst kende nogen i inderkredsen, eller i det mindste være meget tålmodig. Der er nemlig sjældent nogen til at agere vært og ofte er der en bunke bekendte til arrangøren, der har været frivillige til et eller andet praktisk, der sidder og hænger i et hjørne uden at tage notits af eventuelle gæster.

Fra i dag og en uge frem er der en mulighed for at opleve en såkalt “QVR experience”, eller nærmere et Virtual Reality kunstværk af den britiske kunstner Libby Heaney, på non—space. Og den oplevelse ville jeg ikke snyde mig selv for. Det er kun en af gangen der kan se forestillingen så man skal tegne sig på venteliste og så skal man stå i kø, fordi tiden skrider lidt og man kan ikke forvente at blive råbt op.

Jeg var nu ganske underholdt af det hele, og i ventetiden var der billig papvin og papkrus og nogle absurde små hjemmelavede computerspil der havde en eller anden relation til fysikundervisning.

Selve forestillingen udspringer af noget kunstneren kalder “Kvantetænkning” eller Quantum Breathing, og undersøger grænserne mellem virkeligheden og teknologiens mulighed for at skabe et rent fantasiunivers vi kan gå ind i.

Læs om projektet her:
Entangled: Art, Science and Quantum Computing (Part 1)
Entangled: Art, Science and Quantum Computing (Part 2)

Det var min første VR oplevelse, og det var på alle måder imponerende. Meget realistisk først, fordi det rum som man står i mere eller mindre nøjagtigt bliver gengivet i VR oplevelsen og dernæst blev det mere og mere udsyret. Jeg forstår nu bedre al den virak om VR, jeg tænker at til undervisningsbrug giver den teknologien jo nærmest ubegrænsede muligheder. Men også til den lidt udsyrede interaktive videokunst er mulighederne endeløse. Jeg kan se hvordan Facebook med næste generation datacentre kan forestille sig et VR samfund, The Matrix is happening.

Ikke alle er dog imponerede over tempoet i udviklingen, det er især den kommercielle del indenfor spil der ikke rigtig har fundet balancen mellem pris og indhold og kvalitet og tilgængelighed. Men spil er jo gerne nogle år om at komme videre, f.eks. er det snart 20 år gamle Counter Strike stadig populært.

note:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hard-Boiled_Wonderland_and_the_End_of_the_World

Opdatering: også i København har man fået VR i kunsten https://ing.dk/artikel/virtual-reality-kunstens-nye-medie-205755

Reklamer

Om hubertnaur

Særlig interesse i fri og åben adgang til viden
Dette indlæg blev udgivet i personer, Videnskabsformidling og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s