Ing.dk syns at mene at selvkørende biler er langt ude i fremtiden

I hvad de selv beskriver som en grundig analyse, som bl.a. består i en test af et par biler, så slår ing.dk fast at man godt kan bevæbne sig med tålmodighed.

https://ing.dk/artikel/drommer-du-selvkorende-biler-ma-du-styre-dig-lidt-endnu-209317

Bl.a. slår de om sig med forskellige tal der gav mig lyst til at se nærmere på deres analyse. De skriver f.eks. at der er solgt 250.000 biler i år….

Husk samtidig på, at der alene i år er solgt cirka 250.000 biler i Danmark, som har en gennemsnitlig levetid på 17 år. Så selv hvis udviklingen virkelig er nået til rent selvkørende biler i 2021, vil der i rigtig mange år fremover være både almindelige biler med chauffører af kød og blod, gående, cyklister, hunde og andre uforudsigelige hændelser i en skønsom blanding på vejene. ing.dk

Men naturligvis er det ikke sådan man bør regne og det er heller ikke helt nøjagtigt. Antal solgte personbiler i Danmark slår i disse år rekord, i 2016 blev der solgt 222.924 stk. I år kommer dette tal måske op på 225.000, det vil vise sig.
Samlet mængde biler i Danmark var ved årsskiftet januar 2017 kommet op på 2.466.000 stk..
Fortsætter nykøb fra nu af med at vokse i samme takt som stigningen i det samlede antal af biler vil det kun tage 11 år at forny bilparken… Og det tal er mindst lige så sandsynligt som 17 år. Da der faktisk er en faldende tendens i tilvæksten af bilparken, og 2016 / 2017 er foreløbige rekord år for antal nye biler.

Og de mange mindre og billige biler der er solgt, har ikke samme levetid før de bliver kasseret, og derfor er middellevetiden også for nedadgående og er ikke længere 17 år..

En lurende økonomisk krise, forsikringspriser, delebiler, leasing modeller (eller lignende finansieringsformer), katastrofal og dyr offentlig transport, og pris og størrelser på biler osv.. og tusind andre faktorer skal sikkert også tages med i betragtning, før man kan komme med nogen sikker prognose.

Jeg tænker det kan gå sådan at der kommer et gennembrud for selvkørende biler om få år i 2021, og efter 2025 vil alle nye biler uanset fabrikat og type have det indbygget. Størrelsen på bilparken vil ikke stige nævneværdigt, om end væksten heller ikke stagnere helt set over en ti års periode. Men pga. driftsøkonomi, forsikrings rabatter og finansieringsordninger vil mange ønske at skifte, og pga. fremkomsten af forskellige ejerformer, vil middellevetiden for biler med ældre teknologi derfor fortsætte med at falde. Altså en af de faktorer der gør en forskel på levetiden af en bil er hvor mange km den har kørt, og hvis man antager at delebiler eller tilsvarende vil køre flere km vil de derfor have kortere levetid. Dog må det antages at både overgang til el og overgang til fuld autonomi kan mindske slid. En anden faktor er hvilken garanti der er fra fabrikanten og hvordan serviceordninger er skruet sammen. Som sagt en kompleks beregning med mange ubekendte.
En af de ubekendte der ikke handler om teknik og forbrugeranalyser er den politiske. Fordi en total autonomi, vil være et samfundsgode der meget hurtigt vil kunne betale sig hjem i besparelser på trafikrelaterede udgifter. Og samtidig vil kunne frigive arbejdskraft.
Derfor gætter jeg på at over halvdelen af bilparken i Danmark vil være udskiftet til biler med selvkørende teknologi i 2030. Og på det tidspunkt vil alle nye biler uanset fabrikant og størrelse også være elektriske. Og det samme vil alle nye busser, varevogne, lastbiler og knallerter, traktorer og markredskaber og Motorcykler. Derfor senest omkring 2037, kun 20 år ude i fremtiden vil stort set al vejbasseret transport være selvkørende og elektrisk, tilbage er de køretøjer der hører hjemme på cykelstierne. Og på alle andre former for transport vil det gå samme vej, tog, færger, fly , mm..

For to år siden havde jeg samme holdning som ing.dk, altså der er så mange ubekendte at det er svært at se hvornår det lykkes – i dag mener jeg ikke længere der er grund til at slå koldt vand i blodet eller vente og se om det overhovedet bliver til noget. Og det skyldes ikke mindst at samtidig med at det stadig er rigtigt at de sidste skridt til fuld autonomi er vanskeligere end det første, så stiger mængden af ressourcer (økonomi og virksomheder og universiteter og veluddannede mennesker osv..) der forsøge at løse opgaven tilsyneladende hurtigere end kurven for sværhedsgraden.

Så i stedet kan man godt gå i gang med at udvikle lovgivning, skilte og vejstriber og parkeringsanlæg mm. til den fremtid der under alle omstændigheder er på vej lige rundt om hjørnet.

http://bilmagasinet.dk/nyheder/bilsalget-i-2016-slog-alle-rekorder-her-er-de-mest-populaere-modeller
http://www.dst.dk/da/Statistik/emner/priser-og-forbrug/biler
Til forsvar for ing.dk er der også nogle internationale forskere der mener at der kan gå 50 år før den autonome bil lander på gaden.
http://science.sciencemag.org/content/358/6369/1370.full

Også i Aarian Marshall i Wired er skuffet over et eller andet, selvom de eksempler han har fundet frem vel næppe kan siges at være udtryk for industrien generelt:
https://www.wired.com/story/self-driving-cars-challenges/

Og så skal det også nævnes at So ein ding Nytårs special talte med trafikstyrelsens mand der mener det samme som ing.. Og Sonne der anførte at det kan komme ganske hurtigt.

https://www.dr.dk/tv/se/so-ein-ding/so-ein-ding-tv/so-ein-ding-award-2017-den-gyldne-ding-og-arets-gakkelaks

Og Wired omfavner nu også Uber, det er jo en trist skæbne for et eller udmærket magasin. Men de kom en lille sjov pointe fra en passager i en selvkørende bil, nemlig at bilen ikke endnu kan se bump eller huller i vejene og derfor ikke kører uden om, men giver en rystetur.

Opdatering 12. januar 2018: Her kun en måned senere har GM udgivet et omfattende materiale der forklarer at deres første førerløse forsøg, med biler helt uden rat, starter på et tidspunkt i 2019! I første omgang som et taxiforsøg.

Opdatering 17. januar: Et analyse bureau der en gang i kvartalet laver en slags analyse af det teknologiske stadige har også  lang lister over virksomheder der på den ene eller anden måde arbejder med selvkørende teknologi. https://www.navigantresearch.com/research/navigant-research-leaderboard-automated-driving-vehicles

Deres analyser er dog meget kritiske overfor Tesla og derfor er det ikke sikkert at de har forstand på det de skriver om. En tilbagevendende kritik af Tesla handler om at de ikke bruger en lidar til at registrerer ting på kørebanen. Og det er dels fordi det er en meget dyr teknologi, og fordi det er en teknologi der ikke virker i dårligt vejr. I stedet baserer Tesla beskyttelsen på radar – der dog er specialiseret – og ultralyd og almindelige kameraer og selvfølgelig en god gps, og eget kort materiale.

Det viser sig i simuleringer at denne teknologi er tilstrækkeligt til at et menneske kan føre køretøjet sikkert under alle forhold, og derfor må det antages at denne suite er tilstrækkelig til at også en computer vil kunne programes til det. Det er altså et spørgsmål om programmering og computerkraft mere end et spørgsmål om sensorer.

Opdatering 12. januar 2018 – analyse forudsiger at elektriske biler bliver enerådende i 2030. Hvilket tilfældigvis er nøjagtig det samme årstal jeg antog 🙂

Februar 2018: En udmærket opsamling fra Svensk tv: https://www.svtplay.se/video/17048222/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-28-de-sjalvkorande-bilarnas-varld

PS en ting kan ing.dk dog også godt have ret i , og det er at forudsigelser er svære, det er set mange mange gange før at selv nøjagtige og fornuftige analyser af teknologiske muligheder altid har det tilfælles at de ikke helt rammer det rigtige årti, og somme tider skyder ganske mange år forbi. Det gør ikke forudsigelserne mindre i mine øjne, men det gør at de er svære at bruge i en nu og her økonomisk tankeverden. http://www.e-pages.dk/ingarkiv/7936/17

Reklamer

Om hubertnaur

Særlig interesse i fri og åben adgang til viden
Dette indlæg blev udgivet i AI kunstig inteligens og tagget . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.